Bra kunskap är grunden för att kunna jaga på ett riktigt sätt och med hjälp av det här lättanvända frågesystemet kan du testa dig själv när det gäller jakt, viltvård.
Testa dina jaktkunskaper med en gång

Kvinnoverksamhet

Jakttjejer lärde sig om lugnande signaler

Här är det teori om lugnande signaler under ledning av av Ewa Zander som gäller. Eleverna på första raden är Annika Järdelin, Pia Lundqvist, Christina Wåtz Eriksson och Gittan Engberg. Bakre raden: Karin Nilsson, Gun Olbers Andersson och Ingrid Larsson.

En helg där hundarnas lugnande signaler samt utbildning med varje hund och dess förare i lydnad stod på programmet, när Jägarnas Riksförbund i Östergötland, bjöd in till en helg på kursgården Yxnerum inom ramen för kvinnoverksamheten.
Text & bild Hans Andersson

Hela helgen hölls samman av Ewa Zander, kvinnoansvarig inom JRF i Östergötland, som också stod för utbildningen när det gäller lugnande signaler. Lydnadsträningen höll Ingela Karlsson i.
Deltagarna kom dels från Östergötland, dels från Stockholm, Tumba och Jönköping och alla hade med sig hundar som användes vid olika typer av jakt.
Detta med lugnande signaler är något som är nytt för de flesta och det var deltagare som menade att kursen gjorde att man fick ett helt nytt sätt att se både på sin egen hund och andras.

Hundarna läser oss
Teori och praktik varvades, både i form av teorilektioner samt att se på video och att sedan se hur de olika hundarna visade dessa signaler i verkligheten. Det fanns gott om tid för diskussioner och eftertanke under helgen och något som framhölls som viktigt att tänka på är att hundar i grunden är konfliktlösare och inte vill bråka.
- Hundar är experter på konfliktlösning och de läser oss. Därför är det bra att lära sig deras språk för att kunna kommunicera, säger Ewa Zander.

Vi kan ge signaler
En person som studerat hundarnas kommunikationssystem är Turid Rugaas och hennes bok i ämnet användes vid kursen.
Vi kan också ge hundarna signaler och de viktigaste, vilka både är lättast att läsa av och lära sig, är dessa: vrida bort huvudet, vända sig bort, gäspa, slicka sig om munnen, eller att över huvud taget använda sig av långsamma rörelser.
- En kurs som denna är något som egentligen alla hundägare borde vara med på, var en av de slutsatser som kursdeltagarna kom fram till.

Här går det undan ute i rastgården med de båda hundarna, wachtelhunden Molly och blandisen Lykka, medan deltagarna läser av vilka signaler hundarna skickar vidare till varandra.

Kvinnligt nätverk
Det framfördes även den synpunkten att det var förhållandevis få som hade hörsammat inbjudan. En inbjudan vilket skett både genom annonsering och via mail till dem som anmält sig till nätverket för jakt och skytteintresserade kvinnor.
Via hemsidan www.jagarnasriksförbund.se kan man anmäla sig till detta nätverk.
Hundarna använder sig av samma signaler som de ovan uppräknade, men att inta lekställning, vifta på svansen eller sätta sig, lägga sig, spela valp, göra sig små, eller lyfta på tassen är också något som också ingår i deras signalsystem.

Det var under lördagen tiden ägnades åt lugnande signaler, medan söndagen var vikt för lydnadsträning och därför anslöt Ingela Karlsson från Ringarum, som håller i en hel rad kurser i detta ämne.
Inte minst är hon duktig att snabbt läsa av vad en viss hund behöver, och även dess förare också.

Pia Lundqvists amerikanska cockerspaniel, Frasse, studeras med stort intresse av deltagarna.

Fortsättning?
Hon kan därför ge individuella träningsråd, både på plats och för att sedan kunna jobba vidare med, när deltagarna kommit hem.

I den skriftliga utvärderingen skrev en deltagarna att, det var den bästa instruktör jag någonsin haft. Kursen var tänkt att sluta omkring 15.00 på söndagseftermiddagen, men man bröt upp först tre timmar senare, vilket visar på det stora intresset. Alla ville ha en fortsättning och en sådan planeras. Intresserade kan därför dels kontakta Ewa Zander, ewa.zander@telia.com eller direkt till förbundet, ann.ostensson@jrf-lj.org.

Gun Olbers Andersson med jaktlabradoren Lisa och Karin Nilsson med engelska cockerspanieln Leam, när de båda hundarna studeras för att läsa av hur de signalerat till varandra.

Jägarnas Riksförbund, Saltsjögatan 15, 151 71 Södertälje | Telefon: 08-550 107 81 | Fax 08-550 651 77 | E-post: jrf@jrf-lj.org
Följ oss på:    Bloggen    Facebook