Visa Nyhet - Jägarnas Riksförbund
« Tillbaka till aktuellt

Jorden och Skogen i Stan

Spännande och informativa dagar på Berga Naturbruksgymnasium.

LRFs stora satsning på att informera skolungdomar om hur och varifrån vi får vårt dagliga bröd, kött, potatis och inte minst frukostägget, var kommer allt ifrån?

Det blev mycket lyckat för alla organisationer som ställt upp på "Jorden och Skogen i Stan" dagarna. Vi från Jägarnas Riksförbund hade en station tillsammans med Svenska Jägareförbundet (inga problem att stå vid varandras sida i sådana här viktiga sammanhang). Vi var på plats för att prata om varför man jagar och hur viktig jakten är idag . Vi här uppe i Norden har ju alltid varit  jägare och jakten var under en mycket lång tid själva grunden för vår överlevnad.

Dagens jägare har ett helt annan ansvar än det våra förfäder hade. Idag är jägarna en mycket viktig del av att skapa ett välmående samhälle, där både djur och människor mår bra. Det moderna samhället växer snabbt och vi utvecklar hela tiden nya sätt att förvalta naturen, inte minst för att få mat men även stora ekonomiska tillgångar finns i vår natur, Detta påverkar våra vilda djur i högsta grad. Men så länge myndigheter, forskare och jägare samarbetar så vi kan ha en bra, välplanerad och genomförbar viltvård, där jakten är en viktig del, så har vi stora möjligheter att ha fortsatt bra balans i naturen till nytta för både djur och människor.

Under dessa dagar fick vi besök av ca 2000 elever som alla hade frågor och funderingar som vi efter bästa förmåga försökte lösa och ge bra svar på. Sammanfattningsvis känns det som att vi under dessa tre dagar lärde oss mycket tillsammans för barn och ungdomar kan mycket, har öppna opåverkade sinnen och är intresserade av bra lösningar för oss alla, om vi så är människor eller djur.