Licens för ljuddämpare slopas

En utredning av 2017 års ändringsdirektiv gällande EU:s vapendirektiv har bl.a. resulterat i ett slopande av licens för ljuddämpare. Ändringsdirektiven uppkom efter de fruktansvärda terrordåd som drabbat Europa under de senaste åren.

Den 9 januari presenterade utredaren Kazimir Åberg den första delen av vapenutredningen. Jägarnas Riksförbund har aktivt arbetat med vapenfrågan sedan förändringen av EU:s vapendirektiv inleddes. Tack vare det har vi lyckats få stopp på flera av de förändringar som riskerade att drabba svenska jägare, till exempel läkarkontroller, femårslicenser och förbud mot halvautomater. Dessutom föreslår utredaren att ljuddämpare ska bli licensbefriade – enligt ett förslag som vi lämnade redan 2015. Förbundet kommer bevaka utredningen och fortsätta arbeta för förenklingar i regelverket för jägare och skyttar.

Läs mer här