Visa Nyhet - Jägarnas Riksförbund
« Tillbaka till aktuellt

Förenklingar vid vildsvinsjakt

Regering meddelar idag att man har beslutat att ”elektronisk bildförstärkare, elektronisk bildomvandlare, värmekamera, eller rörlig belysning i nära anslutning till jaktvapnet tillåts vid jakt efter vildsvin. Mörkersikten (termiska sikten) får dock bara användas vid jakt i öppen terräng eller vid åtelplatser. ” Det här är en fråga som Jägarnas Riksförbund har arbetat med under lång tid och det får ses som en stor framgång för förbundet. För ett drygt år sedan vi skickade bland annat in en yrkande för dessa förändringar och förenklingar till näringsdepartementet och nu ser vi ett tydligt resultat av detta avslutar Mikael Hultnäs.

Regering meddelar idag att man har beslutat att ”elektronisk bildförstärkare, elektronisk bildomvandlare, värmekamera, eller rörlig belysning i nära anslutning till jaktvapnet tillåts vid jakt efter vildsvin. Mörkersikten (termiska sikten) får dock bara användas vid jakt i öppen terräng  eller vid åtelplatser. ”

Det är mycket glädjande att Regeringen nu tar detta beslut som kommer underlätta för många jägare. Olika former av mörkerrikmedel möjliggör att jägarna kan avlossa säkra skott även när det är mörkt ute.

Vildsvinsstammarna ökar generellt i landet och på många håll behöver vi öka jakttrycket. Då vildsvinen till skillnad från vårat övriga klövvilt är nattaktivt och sällan visar sig under dagsljus behöver vi kunna jaga dem effektivt under dygnets mörka timmar vilket Regeringen nu förenklar reglerna för säger Riksviltvårdskonsulent Mikael Hultnäs