Tips för jägare Covid-19

Det har knappast undgått någon att Covid-19 gjort att vi alla måste förändra våra levnadsvanor. Många är isolerade eller arbetar hemifrån och det blir extra viktigt att hålla sig aktiv för att hålla humöret uppe. Att, som jägare, tillbringa tid i skogen är bra för hälsan och så länge man inte träffar andra är det också något som rekommenderats av myndigheterna. Vi kommer dessutom in i perioden när vildsvinen börjar röra sig ute på vallar och spannmålsåkrar och jakten är som vanligt nödvändig för att hålla skadorna nere. Under våren har också många jaktlag sina årsmöten och det finns onekligen frågor att ställa sig inför ett årsmöte. Skogen är en bra plats att vara på just nu, och därför har Jägarnas Riksförbund samlat några små tips som gör att jakten kan bedrivas säkert även under sjukdomsutbrottet.

• Undvik att hålla årsmöten fysiskt. Det finns många mötestjänster, till exempel genom Facebook, som är gratis och kan nyttjas för telefonmöte. Möjligtvis har någon i jaktlaget tillgång till andra mötesfunktioner också?
  • Jaga som vanligt men tänk på att hålla avstånd till dina jaktkamrater. Ta inte i hand och håll ett avstånd om minst 2 meter, om ni över huvud taget måste ses.
  • Om jaktlyckan är framme bör den som ska ta rätt på djuret vara den som tar hand om det, övriga bör inte vara i slakteriet.
  • Om du behöver hjälp med att dra fram ett djur, använd handskar och långa linor för att hålla avstånd mellan er. Använd gärna pulka eller 4-hjuling för att du ska slippa draghjälp.
  • Använd – som alltid – plasthandskar. Dels för slakthygienen men nu även för att undvika smittspridning i samband med slakt.