Jaktmark för nya jägare

Jägarnas Riksförbund kan i samarbete med Holmen erbjuda tio nya jägare att under ett år kostnadsfritt ingå i en viltvårdsgrupp. Under året kommer deltagarna erbjudas jakter och utbildningar ledda av personal från Jägarnas Riksförbund.

Deltagarna kommer under året få hjälpa till med att bygga och röja pass samt byggnation och underhåll av åtlar. Under året kommer deltagarna erbjudas ytterligare utbildning bland annat jaktledarutbildning.

För att delta kommer man behöva genomgå en onlineutbildning ”Skog och klövvilt”.

Syfte: Projektet syftar till att öka möjlighet för nya jägare och jägargrupper att komma in i jakten efter avlagd jägarexamen och ytterligare höja sin kompetensnivå.

Var: Marken är belägen strax utanför Uppsala. Det är därför önskvärt att deltagarna bor inom en timmes bilfärd från Uppsala.

När: Deltagande under jaktåret 2022/2023. Efter genomgånget år får deltagarna ett intyg att man deltagit i arbetet, jakterna och utbildningarna.

Vem: Jägare som nyligen har tagit jägarexamen och som inte ännu har kommit med i något jaktlag. Då platserna är begränsade till tio stycken förbehåller vi oss rätten att göra urvalet.

Kostnader: Deltagandet är kostnadsfritt. Holmen upplåter marken gratis för detta projekt och bidrar med material till pass och åtlar. Jägarnas Riksförbund bidrar med personal. Deltagarna bidrar med sin tid och engagemang.

Kontakt och anmälan: Mikael.Hultnas@jagarnasriksforbund.se

Sista dag för anmälan är den 29/5.