Ett lyckat riksmästerskap

Sista helgen i juli sköts efter ett tvåårigt uppehåll på grund av pandemin Jägarnas Riksförbunds riksmästerskap i jaktskytte på Bocksätters skjutbana utanför Söderköping. Under fredagen gavs de tävlande möjlighet att skjuta in sina vapen och skjuta några sista träningspass inför helgens tävlingar.

Sedvanligt startade skyttet för de sextiotalet tävlande med jaktstig under lördagsförmiddagen följt av skeet och älgbaneskytte som sköts parallellt under lördagseftermiddagen och söndag. Söndagens skeetskytte fick avslutas med särskjutning i flera klasser för att kunna kora vinnarna.
Arrangörerna har verkligen gjort ett strålande arbete såväl inför mästerskapet som under själva tävlingarna, vilket också avspeglande sig på den härliga stämningen som fanns med oss i sommarvärmen under hela helgen.

I samband med söndagens tävlingar sköts även lilla-RM med 9 ivriga deltagare som presterade ett imponerande skytte på tioringad vildsvinsfigur.

Riksmästare blev återigen Hans Fredlund som avslutade särskjutningen i skeet med 25 träff!
Bäste Junior blev Isak Ahlbom och knep därmed det nyinstiftade Preben Garners vandringspris som delas ut till minne av den hängivne skytten och mångårige styrelseledamoten Preben Garner.

Fullständiga resultat finns på RMskytte.se