75 vargar skall skjutas

Länsstyrelserna i det mellersta rovdjursförvaltningsområdet har nu fattat beslut om en rekordstor vargjakt under vintern 2023. Totalt ska 75 vargar fällas fördelat över 5 län och jaktens syfte är, i vanlig ordning, att tömma hela revir.

75 vargar är förvisso en höjning mot förra året men tyvärr kommer det varken innebära någon större lättnad eller minska stammen, säger Henrik Tågmark, vice förbundsordförande i Jägarnas Riksförbund.

Efter den förra inventeringssäsongen uppskattades vargpopulationen i Sverige till minst 460 vargar. Till dessa har det dessutom tillkommit en föryngring vilket gör antalet vargar när vi går in i vinterns vargjakt betydligt högre. Med tanke på att både Regering och Riksdag har uttalat en vilja att vargpopulationen ska sänkas i enlighet med riksdagsbeslutet om 170 - 270 vargar med inriktning mot de lägre delarna av spannet är beslutet ändå i strid med den politiska viljan.

Politikerna har trots allt varit ganska tydliga i sina önskemål att vargstammen ska sänkas. Just nu är det myndigheterna och deras tjänstemän som begränsar möjligheterna att jaga varg och det är dags att myndigheterna faktiskt tar hänsyn till den politiska viljan på allvar, fortsätter Henrik Tågmark.

Trots att vargpopulationen har ökat markant i de södra delarna av landet kommer inte någon jakt bedrivas där under vintern. Det beror på att Naturvårdsverket inte delegerat rätten att besluta om jakt till de länsstyrelser som berörs. I delar av södra Sverige finns stora vargrevir som orsakar stora problem och självklart måste vargen kunna jagas även i södra Sverige.

Nu börjar vi som har fått jakt ladda upp för vinterns vargjakt och Jägarnas Riksförbund fortsätter arbeta för Nej till frilevande varg och en än mer omfattande vargjakt nästa vinter, avslutar Henrik Tågmark