Harjakt på Taxinge-Näsby slottsmarker

Nio kvinnor/tjejer hade hörsammat inbjudan och samlades på stallbacken i september- gryningen.

Det var en blandning av lite mer erfarna jägare och dom som precis tagit jägarexamen som nu fick en kort genomgång av vad som gäller av hundförare/jaktledare Gunnar Johansson.

Hundarna vi ska jaga med i dag är Gunnars finnstövare Dina, och luzernstövaren Atrix som Micke Eriksson har med sig.

Hararna springer ofta på travbanan, så efter koll av radioapparater åker halva gänget upp dit för att posta ut, resterande kör bort mot grillplatsen och ställer ut längs vägen.

Det blev en ganska lång väntan, med det gick ingen nöd på oss då vädret var vackert och solen värmde när den steg upp.

Gunnars hund stod för första upptaget då den rev i nära där Carina stod, men tyvärr drog den haren raka vägen till villorna bortom kyrkan, så Gunnar fick ta bilen för att hämta hunden.

Under tiden hade Atrix lyckats få en hare på benen uppe vid gamla banvallen, och alla kände spänningen när skallen göd i skogen. Haren passerade vägen vid banvallen i samma löpa två vändor, men tyvärr fanns inga pass-skyttar i närheten. I ett försök att genskjuta haren omgrupperade Nina och Lotta till varsin ände av vägen, men som så många gånger tidigare lyckades haren överlista både dom och hunden.

Jakten avslutades med korvgrillning och trevligt prat runt brasan.