Jägarnas Riksförbund ger ut prisbelönt viltkokbok

Goda smaker och kortresta råvaror är den röda tråden i Älg & co som 2014 tog silver i kategorin bästa köttkokbok vid Gourmand World Cookbook Award. Nu ges boken ut på svenska av Vita Älgen Förlag i samarbete med Jägarnas Riksförbund.

Boken innehåller recept med kött från älg, hjort, rådjur och ren samt tillbehör från skogens skafferi. Du kan också läsa om behandling av viltkött, från det att det fällts ute i naturen till hur det möras och vad man skall göra för att uppnå bästa möjliga resultat när maten står på bordet.

Viltkött, naturliga råvaror och närproducerat är författaren Helena Neraals signum. Till vardags driver hon det anrika värdshuset Vita Älgen i Åmotfors, Värmland, där umgänget kring maten är minst lika viktigt som måltiden i sig. Med hjälp av bra råvaror och recepten i Älg & co kan du laga till fantastiska festmåltider, enkel vardagsmat, mustiga grytor och passande tillbehör.

Exempel på recept ur boken:
Whiskeygravad hjortytterfilé
Älgcarpaccio med klassiska tillbehör
Älgtournedos med rödvins- och chokladsås
Tjälknöl med jordärtskocksgratäng
Burgundisk viltgryta
Rösti med trattkantareller

Älg & Co finns att köpa hos välsorterade bokhandlare, både i butik och online.