Visa Nyhet - Jägarnas Riksförbund
« Tillbaka till aktuellt

Avslag på överklagan av licensjaktsbeslut på varg i Gävleborg

Jägarnas Riksförbunds distrikt Gävleborg fick avslag på sin överklagan av Länsstyrelsens licensjaktsbeslut på varg denna vinter.

JRF hävdade att avskjutningen inom Gävleborg minst borde fördubblas (till 12 vargar) för att det hela ska rimma något så när med Länsstyrelsens förvaltningsmål på tre årliga föryngringar. I varginventeringen 2014-2015 framgår att länet berörs helt eller delvis av Prästskogsreviret, Sjösvedenreviret, Lingboreviret, Åmot-Ockelboreviret, Kukkumäkireviret, Björnåsreviret, Glamsenreviret och Korsåreviret. Det är rimligt att utgå från att det skett föryngringar i dessa åtta revir. JRF pekade också på ytterligare revir och stationära vargar i länet som både länsstyrelsen informerat om och som har omskrivits i media.

Naturvårdsverket går emellertid strikt på förra vinterns inventering där man bedömer att det (då) fanns cirka 47 vargindivider och konstaterar att ett uttag på högst sex individer genom den nu aktuella licensjakten i länet därmed inte hotar de fastställda miniminivåerna. I övrigt hänvisar verket till Länsstyrelsens beslut och avslår överklagan.