Älgjakt i de småländska skogarna

Ett gäng kvinnliga jägare från vårt nätverk fick möjlighet att jaga älg i de småländska skogarna utanför Orrefors under helgen.

Bakom arrangemanget stod Kerstin Jonsson och Thony Gottfrids. Kerstin är ensam kvinna i sitt jaktlag på 23 jägare och tyckte det skulle vara en rolig omväxling att få lite sällskap av fler jägarinnor under en jakthelg. Platserna fylldes upp snabbt och vi var ett gäng tjejer från olika delar av landet som checkade in på Orrefors hotell på fredagskvällen och började helgen med att äta en trevlig middag ihop.

På lördag morgon åkte vi ut till jaktmarken och älgcampen. Då de kalvar som hittills fällts av laget varit små så fick vi endast fälla kvigor och tjurar med fler än fem taggar. Vi fick dra lott om älgpassen och gav oss iväg ut i skogen. När alla var på plats släpptes hundarna. Moa, en karelsk björnhund ställde ett vildsvin på en gång. En av gråhundarna fick fram en råbock och så kom en kviga in i såten men snurrade runt och gick ut igen.

Vi avbröt för sopplunch och fortsatte sedan jakten under eftermiddagen utan att något hände.

Söndagen bjöd på regn och blåst men det var ju ingen ursäkt att stanna hemma i sängen. Ut till campen igen och precis när vi kommit ut till passen fick vi höra på radion att ko och kalv fanns inne i såten. Dagen fortsatte med fler kor i sällskap med kalvar och en tjur med fyra taggar. Vi fick avsluta dagen utan att något lovligt passerat våra skyttar.

Trots att ingen av oss fick möjlighet att fälla en älg summerade vi ändå helgen som otroligt upplevelserik, både på natur, djur och nya kontakter. Stort tack till Kerstin, Thony och övriga i jaktlaget för att vi fick komma och jaga med er!

Älgjakt i OrreforsÄlgjakt i OrreforsÄlgjakt i Orrefors