Välj distriktsavdelning

Jönköpings län

Kandidater till älgförvaltningsgrupper sökes!

Då mandattiden för älgförvaltningsgrupperna nu snart löper ut, efterfrågar vi förslag på lämpliga kandidater. Brinner kanske just du för älgförvaltningen inom ert jaktområde? Tveka då inte att höra av dig till oss så att vi kan ha med dig i nomineringsarbetet för ägarrepresentanter i ditt älgförvaltningsområde. Vid funderingar eller intresseanmälan kontakta Stefan Paulson på telefon 070-509 43 53, eller via e-post stefan@stefanpaulson.se.

Jägarexamen - kursstart 21 oktober

Jönköpings viltvårdsdistrikt i samarbete med Norra Smålands Viltvårdsavdelning anordnar jägarexamenskurs i Eksjö under
hösten och våren med start 21 oktober. Teorikursen hålls i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler i Eksjö under 15 tillfällen i höst. Därefter följer en praktisk utbildning i skytte under våren som hålls vid 5 tillfällen på Jägargården.

Mer information hittar du på www.sv.se. Du kan också höra av dig med frågor till Joacim Jansson på telefon 070-560 62 72.

Uppmaning till våra medlemmar

I både distrikt och avdelningar så har valberedningarna problem med att finna funktionärer. Inför kommande årstämmor så är det av största vikt att det från medlemmarna i respektive avdelningar samt till distriktet kommer in förslag till poster i respektive styrelser. Det är känt att det kommer att avgå folk. Och inte heller ställa upp för omval. De som blir förslagna måste ju självklart vara tillfrågade i sak, så det inte blir en överraskning att de är nominerade. Man kan ju faktiskt föreslå sig själv också! Ta kontakt med er avdelningsstyrelse eller med distriktsstyrelsen och kom med förslag.

Vi behöver fler funktionärer

Vi söker ansvariga för det kvinnliga nätverket för distriktet och avdelningarna. Vi vill också ha in synpunkter vad ni tjejer och kvinnor tycker att vi skall ta upp som aktiviteter och vilka teman som ni tycker är intressanta.

Vi söker ungdomsansvarig för distriktet och avdelningarna och som kanske också kan vara värd vid fadderjakt för blivande och nya jägare.

&nb

• Jaktpolitik

Beslut om vargjakt 2018

2017-09-28, Jägarnas Riksförbund

Under eftermiddagen den 28 september fattades beslut om 2018-års vargjakt. Totalt ska 22 vargar fällas i 5 län. Antalet är alldeles för lågt och det kommer inte få någon verklig effekt på vargpopulationen.

• Förbundsnytt

Ny samverkansgrupp för rovdjursfrågor

2017-07-17, Jägarnas Riksförbund

Som en del av Jägarnas Riksförbunds handlingsplan för Nej till frilevande varg har nu en samverkansgrupp för rovdjursfrågor bildats av och med distrikten i det mellersta rovdjursförvaltningsområdet.

• Förbundsnytt

Ordförandekonferens på Krusenbergs herrgård

2017-02-24, Jägarnas Riksförbund

Den 18-19 februari träffades representanter för distrikten och förbundsstyrelsen på Krusenbergs herrgård för årets första ordförandekonferens.

• Distriktsnyheter

Undersökning - jägares attityder till jämställdhet inom jakten

2016-09-07, Jönköping

Just nu genomförs en undersökning för att ta reda på jägares attityder till jämställdhet inom jakten. Genom att medverka i enkäten bidrar jägarna till ökad kunskap om jämställdheten i jakten samt hur de upplever att de behandlas av andra jägare.