Nyheter - Jägarnas Riksförbund

Vi säger ja till allmän jakt på stora rovdjur!

2024-02-22 - Jakt

Vi anser att regeringen måste skapa möjligheter för de som lever i närheten av varg och andra stora rovdjur att själva påverka sin situation.

Mässbutik online

2024-02-02 - Aktiviteter

För att förenkla hanteringen av mässmaterial och möjliggöra en mer individuellt anpassad beställningsrutin så har kansliet nu tagit fram en mässbutik där ni kan lägga era ordrar av mässmaterial när det passar er. Mässmaterialet beställs till självkostnadspris.

Läs hela inlägget

Äntligen en god nyhet kring ASF: Den smittade zonen minskar och restriktioner tas bort i vissa delar!

2023-11-30 - Jakt

Den 30 november tog Jordbruksverket beslut om att minska den smittade zonen. Den består nu av ett kärnområde och ett ytterområde där det är olika restriktioner.

Läs hela inlägget

Hjälp till med insamling av cesiumprover

2023-11-29 - Jakt

Livsmedelsverket genomför just nu en kartläggning av cesium-137 i rådjurskött och svamp i erat län. Man ber därför jägarna i de kommuner som drabbades av radioaktivt nedfall efter Tjernobylolyckan 1986 att skicka in prover från rådjurskött och svamp för analys.

Öppet brev till Jordbruksverket, Livsmedelsverket och SVA

2023-09-28 - Jakt

Den 6/9 2023 konstaterades Afrikansksvinpest (ASF) i Sverige för första gången. En dag vi hoppades aldrig skulle komma, men förberett oss för att det skulle kunna hända.

Läs hela inlägget

Viktig information till alla jägare om afrikansk svinpest

2023-09-07 - Jakt

Utbrottet vi har i Fagersta av den otäcka virussjukdomen ASF (afrikansk svinpest) är ett hot mot såväl vildsvin som tamgrisar och något som kan få förödande konsekvenser om vi inte agerar snabbt och rätt just nu.

Afrikansk svinpest upptäckt i Sverige

2023-09-06 - Jakt

SVA och Jordbruksverket har idag bekräftat att man har hittat ett fall av afrikansk svinpest strax utanför Fagersta i Västmanland. Afrikansk svinpest är en virussjukdom som sprids mellan grisar, både vildsvin och tamsvin.

Tre behov i fjälljakten

2023-08-25 - Jakt

Ortsbor, oberoende av börd, ska ha samma rätt till jakt och fiske. Jakten i Sverige är bunden till markägaren och markägaren ska därför ha så bra förutsättningar som möjligt att bestämma hur jakten ska bedrivas.

Läs hela inlägget

Enklare att jaga med nya regler från och med 1:a augusti.

2023-07-31 - Jakt

Den 1 augusti träder Naturvårdsverkets nya föreskrifter i kraft. Några av förenklingarna är till exempel att rådjur framöver får jagas med slug, säl får jagas med kulgevär klass 2 och

Läs hela inlägget

Därför kräver vi en omfattande vargjakt i hela landet i vinter

2023-06-18 - Jakt

Så länge som vargar orsakar problem, dödar tamdjur och sprider oro på landsbygden finns faktiskt inte skäl att överstiga de politiska målen för antalet vargar i Sverige.

Tre fel med vapenlagstiftningen

2023-06-10 - Jakt

#1
 Lagstiftningen ska vara teknikneutral Lagstiftningen måste förändras så den är i takt med teknikutvecklingen. Ett jaktvapen idag ser inte ut som ett jaktvapen för 30 år sedan. Därför måste lagstiftningen vara teknikneutral och fokusera enbart på vapnens funktion och prestanda i stället för deras utseende.

Läs hela inlägget

Tre missuppfattningar om bly i ammunition

2023-03-30 - Jakt

Det finns mycket tyckande och åsikter om jägarnas användning av bly i ammunition, så vi samlade ihop en lista med 3 vanliga missuppfattningar och vad som egentligen gäller.

Jägarnas Riksförbund kämpar emot EUs klåfingrighet i blyfrågan

2023-03-24 - Jakt

Förbundsmeddelande. Den Europeiska kemikaliemyndigheten, ECHA, har nu lämnat sitt förslag om förbud mot bly i ammunition till EU-kommissionen. Förslaget är långtgående och riskerar att totalt slå undan möjligheterna att bedriva såväl etisk jakt som aktivt övningsskytte.

Lugnande blybesked från ministrar – nytt uppdrag till Naturvårdsverket

2023-02-16 - Jakt

Skärpningen av blyreglerna blir mindre långtgående än befarat, säger ansvariga ministrar till Jakt & Jägare. Samtidigt uppdrar regeringen till Naturvårdsverket att underlätta för jägarna, bland annat genom att förtydliga vad som är en våtmark.

Öppet brev till Sveriges regering

2023-01-25 - Skytte

Jägarnas Riksförbund (JRF), som organiserar närmre 40 000 jägare och skyttar i Sverige, ser med fasa den utveckling som kan komma att ske när förbudet mot blyhagel i närheten av våtmark träder i kraft den 16 februari. Med svag vetenskaplig grund och oproportionerligt i förhållande till den efterfrågade effekten har ett beslut fattats långt över huvudet på de som påverkas.

12345678910...