Försäkring & Förmåner - Jägarnas Riksförbund

Försäkring & Förmåner

Försäkring

Som medlem i Jägarnas Riksförbund får du en medlemsförsäkring* som är anpassad till jakt- och fiskeverksamhet. Vi samarbetar med försäkringsbolaget Svedea. Här hittar du grundläggande information om vår försäkring. Vill du läsa mer så hittar du fullständig information på vårt portal hos Svedea. Klicka här för fullständig information.

Ansvarsförsäkring

I försäkringen ingår också en ansvarsförsäkring som kan ersätta om du skulle bli skadeståndsskyldig under jakt, fiske, jaktskytte eller jaktstig och saknar ansvarsförsäkring i din hemförsäkring. Ansvarsförsäkringen gäller för person- och sakskada som du orsakar och gäller i hela världen förutom i USA och Kanada.

Om du har en ansvarsförsäkring i din hemförsäkring kan du i stället få självriskreducering, det vill säga ersättning för en del av din självrisk.

Olycksfallsförsäkring

Försäkringen gäller när du deltar i jakt, jaktträning, fiske, jaktskytte, jaktstig eller trafikeftersök och ersätter om du drabbas av ett olycksfall.

Rovdjursförsäkring

Försäkringen gäller för ID-märkt jakthund som finns registrerad hos jordbruksverket om ägaren tillika hundföraren är medlem i Jägarnas Riksförbund. Du kan få ersättning för skador som hunden har fått till följd av angrepp av varg, björn, lo, järv eller kungsörn eller om hunden dödas av något av dessa djur. Angreppet skall vara dokumenterat av länsstyrelsens besiktningsmän och en kopia på besiktningsblanketten ska skickas in tillsammans med skadeanmälan. Försäkringen gäller inte försvunnen hund eller om hunden skadas eller dödas i samband med jakt som avsåg något av ovan nämnda djur.

Vem gäller försäkringen för

Försäkringen gäller för dig som är betalande medlem i JRF med undantag för stödjande medlem, utlandsmedlem och prenumerant. Försäkringen gäller även provledare, deltagare och funktionärer i praktiska och teoretiska prov för jägarexamen. Försäkringen gäller inte dig som är bosatt utanför Sverige.

Jaga i utlandet

Om man ska jaga i utlandet är det viktigt att man är försäkrad 6 månader efter vistelsen, vilket kan kräva att man betalar in nästa års medlemsavgift i förtid.

Behöver du ett intyg om att du är försäkrad när du ska jaga utomlands kontaktar du Jägarnas Riksförbunds kansli, 08-550 107 81 eller jrf@jagarnasriksforbund.se.

Anmäl skada
Vill du anmäla skada så klickar du här

Teckna förmånlig jakthundsförsäkring

Vår samarbetspartner Svedea har tagit fram en särskild anpassad jakthundsförsäkring för att du ska få en bra försäkring utan att behöva betala för mycket. Den ingår inte i ditt medlemskap men du kan teckna försäkringen om du är medlem i Jägarnas Riksförbund och din hund är mellan 6 veckor och 7 år gammal och används i praktisk jakt eller står under utbildning för jakt. I försäkringen ingår en livförsäkring. Försäkringen ersätter olycksfall och vanliga sjukdomar som kan drabba din hund och du kan få upp till 40 000 kronor i ersättning per försäkringsår. Jakthundsförsäkringen har precis som Svedeas andra djurförsäkringar fri flytträtt. Du läser mer om försäkringen på svedea.se/jakthund.

Förmåner som medlem

Som medlem i Jägarnas Riksförbund vill vi självklart att du får del av förmånliga avtal. Vi letar ständigt nya och gynnsamma förmåner för dig som medlem. Besök oss regelbundet för att se vilka erbjudanden vi har som är aktuella och tillkommer. Självklart får du information via våra nyhetsbrev vi skickar till våra medlemmar så det är viktigt att du har korrekta uppgifter. Kom ihåg att gå in på ditt digitala medlemskort och uppdatera dina uppgifter och din e-post (Till digitalt medlemskort).

Rabatt på jakthundsförsäkring hos Svedea

Vår samarbetspartner Svedea har tagit fram en särskild anpassad jakthundsförsäkring som även inkluderar en livförsäkring. Försäkringen ersätter olycksfall och vanliga sjukdomar som kan drabba din hund och du kan få upp till 60 000 kronor i ersättning per försäkringsår. Som medlem i Jägarnas Riksförbund har du 5% rabatt på jakthundsförsäkringen. Du läser mer om försäkringen på svedea.se/jakthund.

Rabatt hos Jaktstil.se

Som de allra flesta jägare vet så är jaktkläder oftast förenade med höga kostnader om man vill hålla en hög kvalitet och funktionalitet, speciellt om man eftersträvar en bra standard stilmässigt. Hos vår partner Jaktstil.se förenas hög kvalité med schysta priser! Under året får du som medlem förtur till rea, exklusiva rabatter och även unika medlemserbjudanden. Dessa skickas ut i våra nyhetsbrev till dig som är medlem så se till att din email är kopplad till ditt medlemskap!

PrimaDog - Alla hundar har rätt till bra mat

Hundfoder av super-premiumkvalité, tillgängligt i dagligvaruhandeln, online och i välsorterade djuraffärer.
PrimaDog´s produkter motsvarar hundens naturliga näringsbehov – alltid kött som första ingrediens, alltid fritt från vete, soja och artificiella smak- och färgämnen. Som medlem i JRF kommer du under året kunna delta i olika tävlingar och erbjudanden. Håll utkik i Jägarnas Riksförbunds sociala kanaler och utskick.
Läs mer på www.primadog.se.