Studiematerial

Vårt utbildningsmaterial går under namnet Jägarkunskap och är en samling modernt utbildningsmaterial som är framtaget av Jägarnas Riksförbund med syfte att utbilda och fortbilda landets jägare. Från jägarexamen till jaktledarutbildning, styckningskurser och specialinriktade jaktformer. Vi utbildar även hundinstruktörer i viltspår och grundlydnad och hundens signaler.

Materialet är främst avsett för kursverksamhet och innehåller läroböcker, ljudböcker och instruktionsfilmer. Varje utbildning innehåller även en studiehandledning som hjälper lärare och kurshandledare att planera och genomföra en professionell, bra och rolig utbildning.

Din väg till Jägarexamen

Din väg till jägarexamen är Jägarnas Riksförbunds bok för att klara den teoretiska delen av jägarexamen. Du hittar allt från ekologi till lagar och jaktetik – en komplett bok helt enkelt! Varje kapitel innehåller frågor och svar för att kontrollera dina kunskaper. De övergripande målen; det som en ny jägare ska kunna, är fastställda av Naturvårdsverket. Har man läst, och förstår, boken Din väg till jägarexamen ska man också klara det teoretiska jägarexamensprovet.

Som studieledare köper du in boken via Bilda Förlag. Som privatperson finns Din väg till Jägarexamen att köpa hos välsorterade återförsäljare, både i butik och online.

Jaktledaren

Jaktledarutbildning är en bra och viktig utbildning för dig som ingår i ett jaktlag eller skall vara jaktledare i ditt jaktlag. Utbildningen syftar till att klara ut vilka skyldigheter och rättigheter jaktledaren har och hjälper också till att ge stöd i rollen som ledare och coach. Hur hanterar man egentligen alla de svåra frågor som kan uppstå under en jakt? Vidare kan blivande jaktledare få tips om hur man underlättar arbetet, delegerar ansvar och hur man kan göra för att öka säkerheten under jakt.

Som studieledare beställer du materialet via Jägarnas Riksförbunds kansli, 08-550 107 81, jrf@jagarnasriksforbund.se.

Passa, flå och stycka

”Passa, flå och stycka” är en bok som med fördel kan användas vid självstudier av den enskilde jägaren. Boken lär steg-för-steg ut grunderna i att passa, flå, grovstycka, finstycka och hantera såväl högvilt (hjort, älg och vildsvin) som fågel och småvilt. Boken kompletteras även med en DVD med instruktionsfilmer om passning, styckning och kötthantering.

Som privatperson beställer du enklast Passa, flå och stycka i vår webbshop