Skåne län

Välj distriktsavdelning

Skåne län

Välkommen till distrikt Skåne

Distrikt Skåne består av tre avdelningar som tillsammans har 2 800 medlemmar.

Distriktet är representerat i olika samrådsgrupper såsom viltförvaltningsdelegationen, klövviltsutskottet, älgförvaltningsgrupperna, det regionala viltolycksrådet som är en del av Nationella viltolycksrådet (NVR) samt i projektet vild och bortskämd. Under ett normalt år (utan pandemi) genomförs det ungdomsläger, utbildningar i olika former där jägarexamenskurser utgör en stor del och hundaktiviteter. Även skytte är en stor del av verksamheten. Medlemmarna bidrar aktivt till den praktiska viltvården i länet.

KURS VILTUNDERSÖKARE

Kursen äger rum den 17 mars 2024 och vi genomför kursen på Ulvereds Hjorthägn, som ligger strax utanför Laholm. (Vi får inresetillstånd till Halland).

Vår utbildare Fredrik tar hand om er under dagen.
Samling 8:30 – 9:00 med kaffe.

Förmiddagen ägnar vi åt teori och sen äter vi lunch innan vi på eftermiddagen gör lite praktiska övningar och tar en eftermiddagsfika. Vi avslutar dagen med utvärdering och gemensamma diskussioner.

Pris: allt inkluderat är 1200 kr per person.

Då det är begränsat antal deltagare så gäller det föranmälan och först till kvarn.
Anmälan är bindande och avgiften skall inbetalas en vecka innan kursstart för att du skall behålla din plats.
Anmäler dig gör du till mejl: skane@jagarnasriksforbund.se

Du kommer att få ett bekräftelsemejl om du har en plats på kursen och då kommer det ytterligare anvisningar till dig.

Välkomna
JRF Distrikt Skåne

Afrikansk Svinpest, ASF

Vi har väl alla sett att eländet ASF, afrikansk svinpest, har nått Sverige. Skåne är ett av de fyra länen som tidigare pekats ut som risklän, men här kom utbrottet oväntat i Mellansverige, i Fagersta.

Att drabbas av ASF får omfattande konsekvenser på samhälle, näringsliv, friluftsliv med mera, men också på jakten. Många har nog inte riktigt uppfattat allvaret och konsekvenserna av ett utbrott.

Vi måste fortsatt intensivt försöka hålla Skåne, och övriga Sverige, smittfritt. Därför behöver vi också vara uppmärksamma på både rörlighet, renlighet och observanta om vi hittar döda vildsvin i markerna.

Från länsstyrelsen i Skåne fick vi igår nedan uppmaning:

Med anledning av utbrottet av afrikansk svinpest, ASF, i Västmanlands län vill vi påminna om vikten av att rapportera in fynd av döda vildsvin till SVA.

Här finns en film som visar hur du rapporterar:

Här kan du läsa mer om ASF:
Afrikansk svinpest - Jordbruksverket.se

Med vänliga hälsningar,
Emelie Nilsson
Samordnare vilt/ Art och Naturenheten

Det finns också en hel del andra kanaler som det kan vara bra att hålla sig informerad genom som till exempel:

Jordbruksverket  som uppdaterar löpande på sin hemsida:
Afrikansk svinpest - Jordbruksverket.se

Statens veterinärmedicinska anstalt:
Frågor och svar om afrikansk svinpest – SVA

Skogsstyrelsen informerar:
Afrikansk svinpest - Skogsstyrelsen

Livsmedelsverket:
Frågor och svar om afrikansk svinpest

JRFs hemsida:

Ni kan självklart kontakta JRF vid frågor och funderingar:
Sven Olof Sandberg
mejl: skane@jagarnasriksforbund.se

telefon: 070 954 28 90

Vi jägare har möjligheter att hjälpa till i bekämpning av utbrottet genom att:

Rapportera fynd av sjuka eller självdöda vildsvin till Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA):
Rapportera sjuka/döda vilda djur - Rapporteravilt (sva.se)

Rengöra kläder och utrustning om du varit på vildsvinsjakt i ett smittat land/område. Rengör först mekaniskt med borste och vatten så all synlig smuts och blod försvinner, och förvara sedan kläderna och utrustningen luftigt inomhus i rumstemperatur i minst en vecka innan du använder dem igen.

Tvätta din jakthund efter att du jagat med den i ett smittat land/område.

Besök inte svenska grisbesättningar inom 48 timmar efter vildsvinsjakt i ett smittat land/område.

Kött och obehandlade jakttroféer kan innebära en smittrisk och får inte lämnas så att grisar eller vildsvin kan komma åt dem.

Respektera råd och anvisningar och var rädda om varandra så hoppas jag att vi kan rida ut detta samt fortsatt förebygga att smittan når Skåne.

Med vänlig hälsningar

JRF Distrikt Skåne

Sven Olof Sandberg

Utbildning jaktledare

Jaktledarutbildning

Söndagen den 17 september start kl 09.00. Heldagskurs.

Plats skyttecentrum Örkelljunga.

Pris 900 kr, utbildningsmaterial samt enklare förtäring ingår.

Anmälan till Sven-Olof Sandberg via telefon 0709-54890 eller sos.j.sandberg2@gmail.com

Hallands Jaktmässa

Välkomna till en spännande mässa med utställare, föreläsare och aktiviteter för hela familjen. Här kan ni besöka olika utställare, prova på skytte i  skjutsimulator och med luftgevär och luftpistol, lyssna på olika föreläsningar, ta del av olika mässerbjudanden, snacka jakt-hund-fiske mm och träffa en massa trevliga människor i mässvimlet.

Och för den som vill få sina troféer bedömda så kommer det att finnas möjligheter att under båda dagarna få utfört bedömning och diplomering.

Mer information kommer till Er närmare mässdatum.

Boka redan nu i er kalender ett besök hos oss under mässdagarna så ni inte missar oss!

Varmt välkomna!

När
Lördag 5 augusti kl. 10.00-18.00

Söndag 6 augusti 10.00-15.00

Var
Campus Laholm
Skottegränd 3, 312 31 Laholm

Allt inom jakt, fiske, hund och fritid

Handlare och utställare • Hundaktiviteter • Trofébedömning • Föreläsningar

Skjutsimulator • Ansiktsmålning • Hoppborg • Luftgevärsskytte • Luftpistolskytte

Arrangerat av

Jägarnas Riksförbund Halland och Skåne.

Besök våran hemsida
www.hallandsjaktmassa.se

Det är dags för

BJÖRNPASSET

Onsdag 26 juli mellan 17.00 och 20.00 samt onsdag 9 aug mellan 17.00 och 20.00 kan ni skjuta för Björnpasset.

Plats: Skyttecentrum Örkelljunga

Föranmälan krävs antingen till mejl: sos.j.sandberg2@gmail.com eller telefon 0709-542890.

Pris: 100 kronor, omprov 50 kronor, exkl ammunition.

Jaktlag som vill boka egen tid för hela jaktlaget, kontakta oss då för tidsbokning.

VÄLKOMNA

Wemmentorp Örkelljunga skytteförening

Skjutmoment vid provtagning

Sidofigur 80 meter.
Krav för godkännande: En serie á 4 skott inom 40 sekunder, samtliga skott inom träffområdet. Serien skall genomföras med stöd, dock ej liggande eller från skjutbänk.

Sidofigur 40 meter.
Krav för godkännande: En serie á 4 skott inom 40 sekunder, samtliga skott inom träffområdet. Serien får genomföras med stöd, dock ej liggande eller från skjutbänk.

Sidofigur och Frontfigur 20 meter.
Krav för godkännande: En serie a' 3 skott inom 10 sekunder, samtliga skott inom träffområdena. Först skjuts två skott på sidobjörnen och sedan ett tredje skott på frontbjörnen. Det skall vara 5 meter mellan tavlorna i sidled. Serien får genomföras med stöd, dock ej liggande eller från skjutbänk.

Äntligen vargjakt i södra Sverige

Vi lär dig hur man lyckas med jakten!

Den 19/6 fattade Naturvårdsverket beslut om att delegera rätten att besluta om licensjakt på varg till länsstyrelserna i södra rovdjursförvaltningsområdet utom Gotland. Detta område omfattar Södermanland, Östergötland, Kalmar, Kronoberg, Jönköping, Blekinge, Skåne och Halland.

Att jaga varg, framför allt i södra Sverige kommer med vissa utmaningar som skiljer sig från hur vi normalt jagar i södra Sverige. Hur gör man för att skilja ett spår av varg från hund? Hur stora områden krävs det? Vilka hundar bör man använda och hur ska de jaga?

Detta är exempel på några frågor som vi vill att ni ska få svar på. JRF bjuder därför in till ett digitalt seminarium kl. 18.00 den 30/6 – 2023 med en erfaren vargjägare från Värmland som också har god erfarenhet av att jaga stora rovdjur i södra Sverige och har sett problemen som vi ofta stöter på här nere.

Licensjaktsbeslut grundas på fastställda miniminivåer för områden. För närvarande innebär det 0,5 föryngringar i södra rovdjursförvaltningsområdet. Men enligt den senaste inventeringen återfinns 8,5 föryngringar, vilket borde lämna en god möjlighet till licensjakt under 2024.

Anmälan till seminariet är öppen till och med 30/6 kl. 12.00 och länk till seminariet skickas ut via mail en halvtimme innan start.

Anmäl dig här

Varg i Skåne

Med anledning av situationen som uppstått med vargetableringar på flera ställen i Skåne vill Jägarnas Riksförbund informera om § 28 och ge några tips kring hur jägarna kan agera för att bibehålla möjligheterna att jaga och öka chanserna att få till stånd skydds- eller licensjakter i Skåne.

Jaktförordningen § 28

Paragrafen i Jaktförordningen, som normalt omnämns bara som ”§ 28”, ger möjlighet för alla och envar att skydda tamdjur om de riskerar att utsättas för angrepp från något av rovdjuren varg, järv, lo eller björn. Paragrafen gör ingen skillnad mellan olika tamdjur utan omfattar såväl hundar som katter, kor, häst och får. Det är viktigt att komma ihåg att det inte måste vara djurets ägare som agerar. Djurets ägare behöver inte ens ha gett sitt formella medgivande till skottet, utan det räcker att man kan anta att djurets ägare hade gett medgivande om möjlighet till det hade funnits.

§ 28 får användas antingen under pågående angrepp eller om ett angrepp är omedelbart förestående. Den får även användas efter ett angrepp om det kan finnas skälig anledning att tro att ytterligare angrepp ska ske eller om ett rovdjur befinner sig inom inhägnat område avsett för skötsel av tamdjuret och det finns skälig anledning att befara angrepp. Innan rovdjuret dödas måste man försöka skrämma bort det eller på annat sätt avbryta angreppet, och om det inte fungerar får rovdjuret dödas.

Här kommer några punkter som kan vara bra att tänka på om en situation där § 28 måste användas uppstår

* Även om det inte finns ett formellt krav att skjuta skrämselskott är det alltid att föredra. Om djuret inte avbryter angrepp av ett skrämselskott kan rovdjuret dödas.

* Gör gärna upp i jaktlagen hur ni ska agera om någon ser varg i jaktområdet. Till exempel genom att jakten bryts och jägarna hjälps åt att försöka koppla upp eventuella lösa hundar.

* Om du tvingas skjuta ett rovdjur med stöd av § 28 ska du kontakta Länsstyrelsen direkt. I övrigt ska du inte hantera det döda djuret och heller inte plocka upp till exempel tomhylsor. Om du följt reglerna för § 28 kommer Länsstyrelsen inspektera platsen och konstatera att inget brott har begåtts.

Lite övrigt kring jakt i Skåne

Skåne är ett vilttätt län och det är viktigt att jakten kan fortgå trots vargetablering. Om jakten inte kan bedrivas med löshund är det ändå viktigt med många jägare i skogen och det går till exempel att jaga genom tryckjakt eller klappjakt och naturligtvis genom smyg- och vakjakt. Vi vet också att jägarna ofta är de första som noterar förändringar i naturen och det var tack vare en jägare som vi fick veta att vargarna i Skåne hade fått valpar. Var inte rädd för att ta diskussionen med markägare och markägarorganisationer om vargetableringen minskar möjligheten att förvalta vilt. Förutom att det är svårt att använda löshund leder ofta vargförekomst till att viltet flockar sig och helt plötsligt kan det finnas extremt mycket vilt på vissa områden och vara i princip tomt på andra.

Om ni stöter på oskygga vargar eller upplever obehagliga situationer som att vargar förföljer hundar eller liknande är det viktigt att dessa incidenter anmäls till Länsstyrelsen. Om möjligt är det alltid bra att filma eller fotografera för at dokumentera händelsen. Flera sådana händelser kan lägga grunden för framtida skydds- eller licensjakter men bara om de dokumenteras.

För er som går trafikeftersök kan det hända att det inte går att släppa hund för hundens säkerhet inte kan garanteras. Om ni gör sådana bedömningar är det viktigt att det noteras i händelserapporten så att det framgår att skälet till att löshund inte används är på grund av risken för vargangrepp.
Sätt gärna ihop SMS-listor eller liknande där ni informerar kringliggande jaktlag om vargobservationer. Det kan vara skillnaden mellan en trevlig jaktdag eller en förlorad 4-bent jaktkamrat om man har anledning att misstänka att det finns varg i närheten just för tillfället. Kom dock ihåg att vargar flyttar sig långt och snabbt och en skog som är vargtom ena dagen kan ha hela flocken i sig nästa dag.

Nya jaktmarker

Till vår verksamhet söker vi nu efter jaktmarker eller samarbete med markägare om jaktmarker. Ändamålet är i första hand att bättre kunna ta hand om och utbilda jägare samt erbjuda ungdomarna möjligheter att vara med på uppsikts- och utbildningsjakter
Även viltvården är en viktig del för oss och att då kunna visa och utbilda våra medlemmar i bra och aktiv viltvård anpassad efter markens möjligheter.

Mail: skane@jagarnasriksforbund.se
Ordförande Sven-Olof Sandberg