CWD på älg

En älg som betedde sig förvirrat och som var tydligt sjuk avlivades i Norrbotten nyligen och prover skickades till SVA. Sjukliga prioner har påvisats i hjärnstammen men inte i någon lymfknuta. Det finns i Norge både en smittsam och en spontant uppstående (atypisk) variant och i dagsläget går det inte att säga vilken variant det är som hittats i Sverige. Mycket tyder på att den atypiska varianten inte är smittsam utan direkt kopplad till hög ålder och det finns inget som talar emot att det är just den varianten som hittats i Sverige.

CWD hos älg i Sverige
Nu inleds ett arbete för att öka provtagningen i området där älgen hittades men exakt hur provtagningen kommer gå till och vilket område som omfattas av provtagningen är ännu inte klart. Vidare ska provet från den smittade älgen analyseras vidare för att utreda vilken typ av CWD som det handlar om. Det finns för tillfället inga särskilda rekommendationer kring hur viltkött kan hanteras i landet utan viltkött kan hanteras och ätas som tidigare.
Resultaten av provtagningen och information om kommande provtagning kommer att presenteras löpande, bland annat via www.cwd.se. Till SVA kan också den som är intresserad av att bidra till insamlingen av prover vända sig.