Ingen vargjakt 2020

Ingen vargjakt 2020 Naturvårdsverket meddelade under gårdagen att de inte kommer tillåta någon licensjakt på varg år 2020. Beslutet grundas i inventeringsresultaten som enligt verket gör att det inte finns utrymme för någon jakt.

Ingen vargjakt 2020
Naturvårdsverket meddelade under gårdagen att de inte kommer tillåta någon licensjakt på varg år 2020. Beslutet grundas i inventeringsresultaten som enligt verket gör att det inte finns utrymme för någon jakt. Det är även sannolikt att den utbredda tron att det är en omfattande illegal jakt som ligger bakom vargpopulationens kräftgång bidrar. Tyvärr leder beslutet om indragen jakt bara till ökad misstro och missnöje mot myndigheterna, något som på intet sätt minskar en eventuell illegal jakt.
Med det här beslutet skjuter Naturvårdsverket sig själva i foten.

Misstron och missnöjet mot Naturvårdsverket kommer öka ännu mer och det är nog tyvärr omöjligt att bygga upp det igen, säger Henrik Tågmark, rovdjursansvarig i Jägarnas Riksförbunds förbundsstyrelse.
Vargpopulationen har, enligt inventeringarna, legat stadigt de senaste två åren.

Däremot har en kompletterande DNA-analys av vargspillning gjorts där ungefär lika många individer som den ordinarie inventeringen uppskattat hittats. Att tro att samtliga vargar identifierats genom DNA-inventeringen är naivt och DNA-inventeringens resultat bevisar enligt JRF att vargpopulationen är underskattad.

I Mellansverige är situationen påfrestad och människorna frustrerade. Vi måste få till en årligt återkommande vargjakt innan situationen blir ohållbar, slår Henrik Tågmark fast.

Länk: