Tänk på hunden

Huggormar kan orsaka mycket svåra skador – eller till och med dödsfall – hos hundar. Hundar är ofta nyfikna av naturen och ser de en huggorm vill de ofta fram och nosa på den, vilket ofta leder till bett i nos eller huvud. Om din hund blir biten av en huggorm ska du omgående kontakta en veterinär och följa dennes råd. Läs mer om överhettning, fästingar etc.

Överhettning
Hundar svettas inte på samma sätt som människor, varför risken för överhettning också ökar. Var därför extra uppmärksam på hundens beteende och mående under varma sommardagar. Det är viktigt att hunden dricker ordentligt, och om den är ovillig att göra det kan något extra gott (kanske lite köttfärs) i vattnet göra att den får i sig mer vätska. Det kan också vara bra att blöta ner hunden ordentligt, antingen genom bad eller vattenkanna, så att den svalkas under den varmaste tiden på dygnet.

Huggormar
Huggormar kan orsaka mycket svåra skador – eller till och med dödsfall – hos hundar. Hundar är ofta nyfikna av naturen och ser de en huggorm vill de ofta fram och nosa på den, vilket ofta leder till bett i nos eller huvud. Om din hund blir biten av en huggorm ska du omgående kontakta en veterinär och följa dennes råd. För att slippa huggormar i trädgården kan det vara bra att hålla gräsmattan klippt och vara extra uppmärksam på ställen där ormar kan tänkas trivas, till exempel stenrösen eller rishögar.

Fästingar
Fästingar är något som alla jakthundar i södra Sverige drabbas av. Det finns flera medel på marknaden som håller fästingarna borta, men många av dem är också kritiserade. Ta för vana att kolla av hunden och kanske borsta den efter promenader i skog och mark för att få bort fästingarna innan de hinner bita sig fast. För mer information om fästingar och hur de kan drabba hundar gå in på https://www.sva.se/djurhalsa/hund.