Måndag den 2:a september smäller det - älgjakten startar i norr.

Ett av Jägarsveriges viktigaste datum är här; älgpremiären. Tiotusentals jägare kommer i veckan bege sig ut i skog och mark för att uppleva den gemenskap, glädje och spänning som bara jakten ger. Förutom att vara en fantastisk fritidsaktivitet är jakten också nödvändig i Sverige. Modernt jord- och skogsbruk har gett viltstammar som är större än någonsin och dessa måste regleras med jakt.

Jägarnas Riksförbund tror att jägarna tillsammans med markägarna är de som ska besluta hur jakten ska bedrivas. Därför arbetar vi för så stor frihet som möjligt i jakten. Vi litar på Sveriges jägare och vet att de inte bedriver jakt som är oetisk eller att de skjuter fler djur än att det går att ha bra jakt även kommande år. Jägarnas Riksförbund vill därför önska alla som ska ut och jaga älg en riktig ”Skitjakt”!