Jägare! Er hjälp behövs för övervakning av CWD

Nu när jaktsäsongen har börjat och älgjakten närmar sig ber vi er i jägarkåren att hålla ögonen öppna efter självdöda eller sjuka vuxna älgar, kronvilt, och rådjur. Så här kan du hjälpa: Kontakta SVA om du träffar på ett fall som kan vara aktuellt att provta. Instruktioner och filmer om provtagning finns på www.cwd.se.

Nu när jaktsäsongen har börjat och älgjakten närmar sig ber SVA och Jordbruksverket jägarkåren att hålla ögonen öppna efter självdöda eller sjuka vuxna älgar, kronvilt, och rådjur. Även trafikdödade vuxna djur av dessa arter kan få ingå i övervakningen. Hjortvilt som visar typiska tecken på CWD, avmagringssjuka hos hjortdjur (se faktarutan) är av särskilt intresse att undersöka på SVA, detta gäller även dovhjort.

Nationell övervakning
Önskat antal prover och tabell över hur det går med övervakningen per län eller kommun kan följas på www.cwd.se. Övervakningen av CWD har i år påvisat de två första fallen av CWD i Sverige, hos två äldre älgkor i Norrbottens län. I Arjeplog och Arvidsjaur där älgarna hittades genomförs från i år en särskild utökad provtagning på vuxna älgar som fälls i älgjakten, och vuxna renar som slaktas.

Så här kan du bidra
Kontakta SVA om du träffar på ett fall som kan vara aktuellt att provta. De prover vi behöver är hjärnstammen och två käklymfknutor från huvudet. Instruktioner och filmer om provtagning finns på www.cwd.se. I vissa fall kan hela skallen skickas in efter kontakt och samråd med viltveterinär på SVA. Vi skickar ut provtagningsmaterial och instruktioner på hur man tar ut provet. Ersättning för insänt användbart prov kan begäras från Jordbruksverket.

Rapportera fynd
Rapporteravilt.sva.se är ett onlineformulär för att rapportera in sjukdomar och fynd hos vilda djur till SVA.

Kontakt SVA
För provtagningsmaterial för CWD: Telefon 018-67 40 00, epost vilt@sva.sese gärna till att ha provtagningskitt redo hemma innan jakten.

All information om övervakningen, sjukdomen och provtagningen finns på vår webbplats.
www.cwd.se