Förslag till nya jakttider - bland annat nya datum för älgjaktsstarten

Naturvårdsverkets förslag om nya jakttider.

Naturvårdsverket lämnade i dag över sitt förslag om nya jakttider till Regeringen. Förslaget är mycket omfattande och Jägarnas Riksförbund (JRF) har varit med i arbetet sedan starten och lämnat förslag på jakttider och synpunkter på remisserna. När Naturvårdsverket nu lämnar sitt förslag så är det både förenklingar och tillkrångligar av reglerna som föreslås.

- JRF är självklart glada över att ha fått igenom vissa saker, till exempel allmän jakt efter kronhind- och kalv, även om förslaget inte riktigt blev så bra som vi hade hoppats på, säger Jens Gustafsson, Riksviltvårdskonsulent på Jägarnas Riksförbund.

Naturvårdsverket föreslår att kronkalv ska få jagas från 16 augusti och kronhind från 8 oktober utanför kronhjortsskötselområden. Inom områdena ska hinden dock få jagas från 16 augusti, en skillnad som JRF kritiserat då tiden bör vara 16 augusti. Vidare förlänger Naturvårdsverket jakttiderna för flera av däggdjursarterna och gör det däremot enklare att bruka och förvalta stammarna. En art som däremot inte får den förenkling som efterfrågats är vildsvinen.

- Att ändra skrivningen från "smågrisar" till "randiga eller bruna små kultingar" klargör ingenting utan krånglar bara till det än värre för jägarna. Bättre vore att helt förlita sig till jägarnas goda omdöme och den jägarmässiga etiken i jakten och inte krångla till jakten allt för mycket, fortsätter Jens Gustafsson.

Älgjaktstarten förändras till 1 september respektive 8 oktober och älgjakten förlängs till sista februari i hela landet. Möjligheten att besluta om brunstuppehåll finns formellt kvar, men det krävs då att ett sådant beslut inte försvårar möjligheten att uppnå avskjutningsmålen.

- I praktiken betyder detta att länen inte ska besluta om brunstuppehåll eftersom vi uppenbarligen behöver den tiden för att nå målen, säger Solveig Larsson, förbundsordförande för Jägarnas Riksförbund.

Vissa förenklingar finns också, främst vad gäller start- och sluttider för de olika arterna över landet. Där har Naturvårdsverket lyssnat på JRF:s argument om enkelhet i jakten. Tyvärr är det också väldigt många fågelarter där möjligheten till jakt tas bort, till exempel gråtrut, havstrut, kricka, bläsand och ejder.

- Naturligtvis är det hemskt tråkigt att många arter försvinner. Dels för att de är en jaktlig resurs men också för att jakt efter predatorer krävs för att gynna andra arter. Det känns som att Naturvårdsverket tar ställning till brukarna för däggdjuren men för fåglarna finns ett allt för tydligt bevarandeperspektiv, något som än mer bevisar att fågeldirektivet måste göras om för att möjliggöra förvaltning genom jakt, avslutar Jens Gustafsson.

För förslaget i sin helhet, gå till: