Visa Nyhet - Jägarnas Riksförbund
« Tillbaka till aktuellt

Jägarna möter politiker - Verkställ beslut i vargfrågan

Den 30 augusti Kl 14.00 träffar Jägarnas Riksförbund, Svenska Jägareförbundet, Sveriges Jordägareförbund, Kennelklubbens Jakthundskommitté, Lantbrukarnas Riksförbund, Svenska Samernas riksförbund, Föreningen Sveriges Jägare, och Svenska fåravelsförbundet politiska representanter från flera av landets riksdagspartier på Mynttorget i Stockholm för att lämna över en budkavle.

Jägarnas Riksförbund har under många år arbetet oförtrutet med att förbättra vargförvaltningen och fått fagra ord men ingen verkstad. För oss är de människor som drabbas av den dysfunktionella vargförvaltningen och som får sina liv och livsverk skadade, centrala aktörer. Tilliten till myndigheter och politiken har kraftigt försämrats och samhällskontraktet urholkas.

- Det är tydliga budskap att politikerna nu måste genomföra de fattade besluten i vargfrågan säger säger förbundsordförande Solveig Larsson, Jägarnas Riksförbund.

Jägare, jord- och skogsbrukare förvaltar vårt äldsta kulturarv, jakten, med världsunikt samarbete med lösa hundar. Våra anfäders samarbete kring jakt är också föregångare till dagens demokrati och samhällsbyggande. De gröna näringarna på landsbygden skapar den förnybara framtiden och är avgörande för att vi ska fixa klimatförändring. Vi behöver arbetsro, framtidstro och livskvalitet för dessa centrala byggare av framtidens förnybara samhälle!

- Vargförvaltningen är en samhällsfråga som kräver handling nu – vi kan inte vänta längre fortsätter Solveig Larsson.

• Regler behöver förenklas
  • Vargstammen måste minskas kraftigt
  • Vargar som vistas nära människor behöver avlivas omgående och generösare skyddsjakt göras
  • EU behöver ändra klassning så varg kan förvaltas med jakt

Nu behöver den politik som beslutade 2013 omgående grävas fram ur byråkratin och verkställas! Ni har makten att återskapa förtroende, framtidstro och stärka samhällskontraktet igen- men det kräver handling nu.

Budkavlens karv och tydliga önskningar kommer Jägarnas Riksförbund att fortsatt oförtrutet följa upp och låt oss få möjlighet att minska vargstammen ordentligt i hela det område varg finns i, till vintern avslutar Solveig Larsson.