Visa Nyhet - Jägarnas Riksförbund
« Tillbaka till aktuellt

Misstänkt fall av CWD

Man har vid renslakt i Harvasdal i Norge fått ett misstänkt fall av CWD, man räknar med att få bekräftelse under lördagen. Den renflock där det misstänkta fallet hittats har varit inne i Sverige och betat och har haft kontakt med svenska renar.

Sjukdomen är dödlig för renar och kan smitta hjortdjur såsom älg och kronhjort. För människor finns  det inget som tyder på att man kan bli smittad genom att hantera eller äta djur som har CWD.

Jordbruksverket och SVA är de myndigheter som hanterar frågan i Sverige. Än så länge finns det inte mycket information. Myndigheterna står i nära kontakt med sina norska motsvarigheter.  Visar det sig att det är bekräftat fall av CWD kommer provtagningen öka för att finna eventuella fall i Sverige.
Jägarnas Riksförbund, JRF står i kontinuerlig kontakt med myndigheterna för att dels få information vi kan förmedla till våra medlemmar. Dels står vi redo att hjälpa till vid eventuell provtagning om så önskas. JRF kommer kontinuerligt vidarebefordra den information som kommer från myndigheterna i denna fråga säger Mikael Hultnäs Riksviltvårdskonsulent, Jägarnas Riksförbund.