Jägarregistret snart igång igen

Prognosen är att Jägarregistret och möjligheten att göra teoretiskt prov för jägarexamen är igång igen nästa vecka. IT-säkerhetsexperter har jobbat intensivt senaste veckan för att öka säkerheten och analysera vilken information som berörs av dataintrånget.

Förra onsdagen den 5 oktober stängde Naturvårdsverket ner sina IT-system på grund av dataintrång för att skydda informationen i systemen. Myndigheten har anlitat IT-säkerhetsexperter.

- Vi förstår att det finns oro hos jägare att obehöriga kan ha tagit del av deras uppgifter, säger Håkan Svaleryd som är chef för förvaltningsavdelningen på Naturvårdsverket. Vi gör allt vad vi kan för att ringa in om det är sådana uppgifter som är berörda av dataintrånget eller inte.

Naturvårdsverkets krisledningsgrupp har sedan dataintrånget upptäcktes varit i full gång. Det innebär ett starkt fokus på att analysera systemen för att identifiera och ta bort eventuell skadlig kod och undersöka vad som skett. Dataintrånget är polisanmält och förundersökning pågår. Därför kan myndigheten inte berätta mer om själva dataintrånget för att det råder förundersökningssekretess.

- Arbetet med att ringa in vad som hänt i systemen kommer att fortsätta också efter att våra IT-system öppnat igen, säger Håkan Svaleryd. Det är allvarligt att Naturvårdsverket utsatts för dataintrånget. Inte bara för oss utan för alla som använder våra system. Myndigheten har ett ansvar att ta reda på allt vi kan om det inträffade.
Prognosen är att IT-systemen öppnar igen nästa vecka.

källa naturvårdsverket