Projekt nya jägare - Malins Tomta

En dag i början på juni 2021, kom ett mejl från JRF som löd: Jaktmark för nya jägare Jägarnas Riksförbund kan i samarbete med Holmen erbjuda fem nya jägare att under ett år kostnadsfritt ingå i en viltvårdsgrupp.

Under året kommer deltagarna erbjudas jakter och utbildningar ledda av personal från Jägarnas Riksförbund. Deltagarna kommer under året få hjälpa till med att bygga och röja pass samt byggnation och underhåll av åtlar. Under året kommer deltagarna erbjudas att gå kurser såsom jaktledarutbildning och viltundersökare. Holmen kommer att ge en kurs kring skog och klövvilt. För att delta kommer man behöva genomgå en online utbildning ”Skog och klövvilt”.

Syfte: Projektet syftar till att öka möjligheten för nya jägare och jägargrupper att komma in i jakten efter avlagd jägarexamen och ytterligare höja sin kompetensnivå.

Vem: Jägare som nyligen har tagit jägarexamen och som inte ännu har kommit med i något jaktlag

Jag tänkte att detta är för bra för att vara sant, vad är oddsen att jag ska komma med och vart ligger jaktmarken? Men jag tänkte att jag måste chansa och skickade in en ansökan.
Det tog bara någon dag så fick jag ett samtal om att JRF gärna ville ha ett zoom möte med mig, som en liten intervju.

Efter detta så tog det inte lång tid innan Mikael Hultnäs hörde av sig och erbjöd mig en plats i viltvårdsgruppen. Marken vi skulle jaga på låg som en bonus bara 15 minuter hemifrån, helt galet bra!

Vi hade uppstart 1 juli 2021 på marken. Mycket trevligt där vi fick träffa våra representanter från JRF, Holmen och bonden som har åkrarna på marken, samt de andra nya jägarna.

Projektet startade upp snabbt i och med att det var dags för skyddsjakt på åkrarna, de som kunde och ville fick följa med redan samma kväll på skyddsjakt.
Sommaren rullade på med skyddsjakter blandat med ett intensivt byggande av jakttorn, närmare bestämt 13 torn som så småningom blev ca 20 st samt utplacering av dessa och röjning runt dem, vi byggde även en ny fin åtelkoja. Vi fick prova på duvjakt och den 16 augusti även bockjakt. 1 oktober drog säsongen igång och vi hade ca 15 jakter inplanerade. Drevjakter, klappjakt, jakt på hare och räv, åteljakt och vårbock.

Jaktåret gick så fort, ett fantastisk lärorikt projekt som jag fått vara en del av, allt från att bygga jakttorn, röja pass, fixa med åtlar, alla de olika jaktformer vi fått prova på, kurser som JRF hållit för oss, kunskaper som Micke, Jimmy och alla hundförare så generöst delat med sig av, säkerhetstänk kring jakter, etik, utrustning mm. Frågorna har varit många, både högt och lågt och ingen fråga har känts dum att ställa. De har svarat tålmodigt och aldrig tyckt att någon varit knasig. Jag har fått lyckan att träffa så många trevliga nya vänner och fälla mina första vilt! Vilken total lycka, ni som vet, vet!! Projektet har betytt allt för mig, så otroligt mycket kunskaper jag får med mig, som förmodligen tagit flertalet år att samla på sig annars. Jag har också insett att det är jättesvårt att hitta jaktlag att komma med i när du inte har någon anknytning till jakten. Så tack till alla jag har fått träffa under året, mentorer, jaktkamrater, hundförare och alla som varit inblandade på något vis! Jakt förenar! Skit jakt på er!

Malin Westin

Se bilder från Malins Tomta på hennes instagram @olivebergs_jakt