Afrikansk svinpest upptäckt i Sverige

SVA och Jordbruksverket har idag bekräftat att man har hittat ett fall av afrikansk svinpest strax utanför Fagersta i Västmanland. Afrikansk svinpest är en virussjukdom som sprids mellan grisar, både vildsvin och tamsvin.

Sjukdomen är mycket smittsam för grisarna med hög dödlighet. men ofarlig för människor. Myndigheterna har tagit fram en beredskapsplan vilken i korthet innebär i ett första steg att det smittade området kommer kartläggas.

Jägarnas Riksförbund har sedan länge arbetat när berörda myndigheter och andra intresseorganisationer, dels för att försöka förhindra att smittan kommer till Sverige och för att vid ett eventuellt utbrott vara förberedda på att förhindra att smittan sprids vidare.

– Detta är en tragisk nyhet. Vi visste att det kunde hända och är förbereda men hoppades att denna dag inte skulle komma, säger Mikael Hultnäs, Riksviltvårdskonsulent vid Jägarnas Riksförbund.  Vi kommer jobba nära berörda myndigheter och andra organisationer för att tillsammans få stopp på denna smitta så fort som möjligt.

Om man hittar ett dött vildsvin så uppmanas man att omgående rapportera in det till SVA via länken www.rapporteravilt.sva.se

Läs mer på Jakt&Jägare