Lilla RM i Borensberg

Den 26 och 27 juli arrangerades Jägarnas Riksförbunds riksmästerskap i jaktskytte i Borensberg i Östergötland.

Totalt ställde 17 barn och ungdomar upp i Lilla RM, fördelat på de två klasserna 6-11 år och 12-15 år.
Deltagarna gjorde upp om vinsten i tre grenar – luftgevärsskytte, kaliber .22 på måltavlor som liknade de som skidskyttar skjuter på, och kaliber .22 på viltmål. Det var varmt på skjutbanan och deltagarna höll sig gärna i skuggan när de väntade vid varje station.

De tävlande var grymt duktiga på att skjuta och skotten satt ofta tätt i måltavlorna. Den yngre klassens yngsta deltagare var Theo Alkell från Uppsala, som strax efter tävlingen fyller sex år. Han sköt med allra största koncentration och träffade tavlorna riktigt bra.
Till sist stod det klart att Elias Karlsson från distrikt 14 efter särskjutning vunnit den yngre klassen med 127 poäng, och Erik Diddilié tog hem segern i den äldre med 137 poäng. Det krävdes också särskjutning för att skilja plats tre och fyra åt i den äldre klassen.

Resultat:

Klass 6-11 år
1:a Elias Karlsson, distrikt 14, 127 poäng (särskjutning 48 poäng)
2:a Emilia Diddilié, distrikt 05, 127 poäng (särskjutning 46 poäng)
3:a Pontus Persson, distrikt 04, 127 poäng.

Klass 12-15 år
1:a Erik Diddilié, distrikt 05, 137 poäng
2:a Robin Karlsson, distrikt 05, 135 poäng
3:a Joakim Andersson, distrikt 18, 129 poäng.