« Tillbaka till distriktet

Kalmarbygdens Jägare

Kalmarbygdens jägare är en ideell förening bildad 1966. Vid bildandet bestod föreningen av 7 medlemmar, sedan detta har medlemsantalet ständigt ökat och är i dag drygt 300 st. Föreningen har som mål är att verka för en ökad kunskapsspridning och ett aktivt skytte bland jägare och skyttar. Föreningen är medlem i både Jägarnas Riksförbund och Svenska Skyttesportförbundet. Du kan också hitta mer information om oss och hålla dig uppdaterad genom vår egna webbplats »

Verksamheten är förlagt till vår anläggning vid Skogstorps skyttecentrum. Anläggningen omfattar bl.a. två stycken Skeetbanor, kombinerad DTL/Trap, Sporting/Fasantorn, Älgbana/Grisbana 80m, Korthållsbana 50m för miniälg,rådjur,vildsvin och hare, permanent jaktstig, "Skogstorpsknallen" , inskjutningsbana för kula 80m samt mönsterskjutningstavla för hagel.

Lerduvebanorna är öppna för allmänheten nästan året runt medan viltmålsbanorna är öppna vår och höst.

Klubben vänder sig till alla om vill förbättra sitt jakt/sportskytte. Årligen arrangeras en jaktstig och på senare år har även nationella tävlingar inom sporting.

Föreningen bedriver utbildning för Jägarexamen, såväl teori som praktik.

• Jaktpolitik

Beslut om vargjakt 2018

2017-09-28, Jägarnas Riksförbund

Under eftermiddagen den 28 september fattades beslut om 2018-års vargjakt. Totalt ska 22 vargar fällas i 5 län. Antalet är alldeles för lågt och det kommer inte få någon verklig effekt på vargpopulationen.

• Skytte

Skytteutbildning för jägarexamen 2015/2016

2015-10-21, Kalmarbygdens Jägare

Vi erbjuder praktisk skytteutbildning för jägarexamens elever, både kursdeltagare och övriga. Kursen omfattar ca 20 tillfällen fördelade mellan hagel och kulskytte med start söndag 22/11 kl. 10:00.

• Avdelningsnyheter

Stängda banor under vardagar

2015-10-09, Kalmarbygdens Jägare

Pga kommunens arbete med att höja skjutvallarna stänger vi inskjutningsbanan tillsvidare då kulfånget innehåller olämpligt material.

• Avdelningsnyheter

Höst och vinterskytte

2015-09-03, Kalmarbygdens Jägare

Från och med 13/9 övergår vi till höst och vintersäsong med lerduveskytte på söndagar.