Välj distriktsavdelning

Gävleborgs län

I Sveriges skogstätaste län, Gävleborg, har jakten djupa rötter. Länet har starka rovdjursstammar och årstiderna delas in i "före och efter älgjakten". I Gästriklands och Hälsinglands gamla sågverks- och brukssamhällen sitter löshundsjakten närmast i generna hos befolkningen. Här spelar Jägarnas Riksförbund en viktig roll för allmogejägarna.

• Jaktpolitik

Beslut om vargjakt 2018

2017-09-28, Jägarnas Riksförbund

Under eftermiddagen den 28 september fattades beslut om 2018-års vargjakt. Totalt ska 22 vargar fällas i 5 län. Antalet är alldeles för lågt och det kommer inte få någon verklig effekt på vargpopulationen.

• Förbundsnytt

Ny samverkansgrupp för rovdjursfrågor

2017-07-17, Jägarnas Riksförbund

Som en del av Jägarnas Riksförbunds handlingsplan för Nej till frilevande varg har nu en samverkansgrupp för rovdjursfrågor bildats av och med distrikten i det mellersta rovdjursförvaltningsområdet.

• Avdelningsnyheter

Inbjudan till familjedag med fiske och grillning

2017-05-05, Dellenbygden

Dellenbygdens jakt och fiske bjuder in till familjedag vid Sarvtjärn lördag den 20 maj. Anmälan senast den 15 maj.

• Distriktsnyheter

Förtjänstmedalj till Åke Horn

2017-04-10, Gävleborg

Vid årsstämman i Gävleborg fylldes det på underifrån när en av distriktets gamla trotjänare lämnade sitt uppdrag.