Utbildning - Jägarnas Riksförbund
« Tillbaka till Malmö Jägarklubb

Utbildning

Utbildningsansvarig i klubben är Thomas Sonesson, utbildning@malmojagarklubb.com.

Jägarexamen - kurs

Malmö Jägarklubb erbjuder en jägarexamenskurs per år. Priset för en kurs hos oss är 3 490 kr.
Datum för nästa kursstart är ännu inte fastställt.

I priset ingår teori, ca 10 träffar under 10 veckor, och en skytteutbildning. Kurslitteratur, övningsammunition och provavgifter tillkommer.

Ofta anordnas en informationsträff inför kursstart vid vilken du kan få svar på dina frågor och anmäla dig om du vill. Infoträffen är givetvis gratis. Malmö Jägarklubb erbjuder inte i dagsläget snabbkurser.

Mer information finner du på länken till höger.

Jägarexamensprov

Malmö Jägarklubbs provledare förättar jägarexamensprov. Klubben har för tillfället tre provledare knutna till Spillepengens Jaktskyttebana, provbana M109. Provledarna har, efter genomgången utbildning, fått förordnande av polisen att utfärda jägarexamen till alla som uppfyller de uppsatta kraven.

Provtillfällen - Teori

Teoriprov förättas vid behov och möjlighet. Normalt sker det i samband med avslutningen av klubbens jägarexamenskurser, men prov hålls också för en rad andra utbildare under hela året. Platsen för proven varierar.

Är du intresserad av att skriva teoriprov för jägarexamen? Kontakta provledning@malmojagarklubb.com för nästa möjliga tillfälle.

Provtillfällen - Praktik

Praktiska prov erbjuds dels på MJC (Malmö Jaktskyttecenter) Spillepeng i Malmö, dels på andra godkända banor i Skåne. För prov på Spillepeng sammarbetar alla klubbarna inom Malmö Jaktskyttecenter för att kunna erbjuda så många provtillfällen som möjligt.

Prov på andra banor kan erbjudas efter möjlighet och vid andra tider. Information om nästa provtillfälle eller anmälan att genomföra praktiskt jägarexamensprov görs till provledning@malmojagarklubb.com.

Följande information skall anges:
- Namn
- Mobiltelefonnummer
- Viket provtillfälle som önskas
- Ev särskilda behov, tex vänsterskytt

Eftersom platserna är begränsade på proven får du gärna ange fler alternativa tillfällen eller "nästa möjliga hagelprov/kulprov". Du är anmäld när du får en kvittens per mail.

Spårningskurs

Klubben erbjuder regelbundet spårningskurser. Kontakta utbildningsansvarig för detaljer om nästa kurs.

Grythundskurs

Klubben erbjuder grythundskurs när det finns tillfälle samt om vi har intresserade deltagare. Kontakta utbildningsansvarig för att anmäla intresse och för detaljer om kurserna.

Vill du dela med dig av din kunskap?

Besitter du kunskaper som du tror våra medlemmar kan vara intresserade av? Vi söker ständigt nya uppslag på kurser eller föreläsningar. Det kan vara allt från hur man handladdar sin egen ammunition, avlossar det perfekta skottet till hur man styckar det skjutna viltet eller hur man tillagar det. Att dela med sig av sin kunskap är både roligt och lärorikt!

Hör i så fall gärna av dig till utbildning@malmojagarklubb.com. Vi ser fram emot att att höra från dig!